Sunday, October 3, 2010

Betul Ker LHDN Tak Tangkap ‘Ikan Jerung’?

Aku kadang-kadang ada terbaca di dalam beberapa forum mengenai isu cukai pendapatan dan ada komen yang mengatakan pihak LHDN hanya berani mengaudit dan menyiasat pembayar-pembayar cukai yang dikategorikan sebagai ‘ikan bilis’ atau ‘orang kebanyakkan’ sahaja sedangkan pihak LHDN tak berani nak sentuh ‘ikan-ikan jerung’ atau pembayar cukai yang berstatus VIP. Aku sendiri turut mempunyai pengalaman sendiri ketika membuat kerja-kerja audit ke atas akaun pembayar cukai dan sering ditanya dengan sinis oleh mereka mengenai isu ‘ikan jerung’ dan ‘ikan bilis’ ini.

Aku akui bahawa pembayar-pembayar cukai mempunyai pandangan sebegini kerana disebabkan mereka tidak mempunyai pengetahuan penuh mengenai Akta Cukai Pendapatan (ACP) 1967. Mereka seringkali mendakwa bahawa mereka tidak pernah mendengar di media massa bahawa LHDN ada menyiasat si polan dan si polan, dan oleh demikian, mereka menganggap bahawa LHDN tak buat kerja.

Sebenarnya, pihak LHDN tertakluk kepada Seksyen 138 Akta Cukai Pendapatan 1967 di mana pihak LHDN tidak boleh mendedahkan sebarang maklumat mengenai pembayar cukai kecuali pada masa-masa tertentu. Jika tidak, pihak LHDN boleh disaman oleh pembayar cukai kerana melanggari haknya. Bagi sesiapa yang mendedahkannya termasuklah pekerja LHDN ataupun tax agent, maka dianya boleh disabitkan kesalahan di bawah Seksyen 117 ACP 1967 yang meperuntukkan denda tidak melebihi RM4 ribu atau dipenjara tidak lebih 1 tahun atau kedua-duanya sekali. Selain itu, sebagai pekerja badan berkanun kerajaan, pekerja-pekerja LHDN juga tertakluk kepada Akta Rahsia Rasmi (OSA) yang tidak boleh mendedahkan sebarang rahsia berkenaan dengan kerajaan.


Oleh demikian, kita tidak akan mengetahui mana-mana syarikat yang diaudit atau disiasat oleh pihak LHDN kecuali jika kes audit/siasatan ini dibawa ke mahkamah. Bila ianya dibawa ke mahkamah, maka pihak awam mempunyai akses untuk mengetahuinya. Korang boleh semak kes-kes audit/siasatan yang dibawa ke mahkamah melalui laman web Malaysian Law Journal ataupun melalui enjin carian. Kes-kes yang dibawa ke mahkamah kebanyakkannya adalah disebabkan berlakunya bantahan samada oleh pihak pembayar cukai ataupun pihak LHDN mengenai isu-isu percukaian. Juga, ada juga kes yang dibawa ke mahkamah adalah kes jenayah di mana pihak LHDN mendakwa pembayar cukai melanggari Akta Cukai Pendapatan 1967 terutamanya Seksyen 113 atau Seksyen 114 yang melibatkan isu penggelakkan cukai. Kes yang terbaru adalah seperti di bawah.



Oleh demikian, kepada orang di luar sana, diharap korang jangan begitu cepat menghukum yang pihak LHDN nie tak berani nak kacau ‘ikan-ikan jerung’ kat luar sana tue. Sebenarnya banyak kes-kes syarikat atau individu yang berstatus VIP telah diaudit/disiasat oleh pihak LHDN, cuma kes-kes pembayar cukai (tidak kira orang biasa mahupun VIP)ini tidak boleh didedahkan kepada umum sama sekali kecuali jika kes ini dibawa ke Mahkamah. Kalau masuk mahkamah sekalipun, pihak media tak berminat nak paparkan di dalam suratkhabar / media massa mereka sebab mereka beranggapan kes-kes cukai ini tak begitu menarik untuk tatapan pembaca-pembaca mereka dan juga mereka beranggapan bahawa kes jenayah cukai ini bukanlah satu kesalahan jenayah yang besar seperti kes bunuh sedangkan kalau di Amerika Syarikat, ramai pembayar cukai telah dipenjarakan jika cuba menggelakkan cukai.

1 comment:

  1. https://kokonatsutrrrrrrrrrrrrr.blogspot.co.id/2017/12/7-prospek-pekerjaan-lulusan-sastra.html
    https://kokonatsutrrrrrrrrrrrrr.blogspot.co.id/2017/12/selain-cabai-3-makanan-super-pedas-ini.html

    Taipan Indonesia | Taipan Asia | Bandar Taipan | BandarQ Online
    SITUS JUDI KARTU ONLINE EKSKLUSIF UNTUK PARA BOS-BOS
    Kami tantang para bos semua yang suka bermain kartu
    dengan kemungkinan menang sangat besar.
    Dengan minimal Deposit hanya Rp 20.000,-
    Cukup Dengan 1 user ID sudah bisa bermain 7 Games.
    • AduQ
    • BandarQ
    • Capsa
    • Domino99
    • Poker
    • Bandarpoker.
    • Sakong
    Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
    Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
    customer service kami yang profesional dan ramah.
    NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
    Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
    • FaceBook : @TaipanQQinfo
    • WA :+62 813 8217 0873
    • BB : D60E4A61
    Come & Join Us!!

    ReplyDelete