Thursday, July 12, 2012

Cerita Lelong Tahun Ini

Since aku dah dual apartment aku hat cheras tue, so aku plan nak beli satu rumah lelong tahun nie. Aku dah masuk 4 kali lelong tapi semuanya tak berjaya. Maybe belum sampai lagi rezeki aku agaknya.

Ada satu apartment yang aku cuba masuk lelong di Bukit Jalil..lebih 40 orang bidder yang masuk nak lawan. Lawan punya lawan sampai harga dah jadi macam harga market value, dahlah unit tu unit bumi lot. Tak faham aku.

Bulan lepas aku ada masuk satu lelong tanah kat area nilai.. tanah tue berhadapan dengan jalan besar. Memang cun betul...harga reserve pulak memang rendah gila compare dengan market value. Masa datang lelong, rupanya ada lebih kurang 11 orang bidder. Anak owner ada datang sekali dan cuba nak deal, tapi ada seorang yang tak nak deal. Anak owner tue memang nak lawan sampai mati, so memang confirmlah takkan ada orang lain nak menang. Seperti dijangka, anak owner tue menang pada harga lebih separuh juta. Harga reserve cuma seratus ribu lebih jer. Aku dan member aku cuma budget pada RM400k jer. Memang tak berbaloi la walaupun anak owner tue menang pasal yang untung kat situ adalah pihak bank. Kalau dia bayar RM10k kat kami sorang pun masih berbaloi sebab dia cuma habis RM110k (10k utk 11 orang) dan RM160k untuk harga reserve. So total baru RM270k jika dibandingkan dengan harga yang dia menang.

Aku difahamkan rupanya ada owner tanah tue isteri kepada seorang bekas ketua kampung kat situ. Dah meninggal dah suaminya tue.. Si suami ni khabarnya kahwin 4 dan ada banyak tanah di kampung tue. Dia ada buat loan bank dan jadikan tanahnya sebagai cagaran tetapi akibat tak bayar pinjaman, ada 3 lot tanah miliknya dilelong termasuk tanah yang aku masuk ni. Salah satu tanah tue kena lelong pada hari sebelum, pun anak owner yang menang. Yang satu lagi tanah akan lelong pada minggu berikutnya. Tapi aku respect kat anak-anak arwah ni pasal bersatu hati untuk menang balik tanah-tanah tue sebab aku dapat tau yang menang lelong untuk tanah pertama adalah anak bini pertama dan yang menang lelong untuk tanah kedua adalah anak bini kedua kot... 

Aku akan cuba masuk 2 unit lelong pada hujung bulan ini insyaallah..Harap-harap nasib kali ini akan berpihak pada aku. Amin.



No comments:

Post a Comment