Friday, April 6, 2012

Hati-Hati Dengan Maintenance Fee Yang Rendah


Aku ada terbaca satu artikel di dalam majalah Property Buyer mengenai muslihat pemaju yang meletakkan bayaran maintenance fee yang rendah bagi menarik perhatian si pembeli terutamanya bagi projek apartment dan kondominium.

Aku yakin, setiap kali kita ingin membeli unit apartment ataupun kondo, sure kita akan tanya kepada pemaju berapa maintenance fee yang akan dibayar setiap bulan? Kita akan buat anggaran samada maintenance fee yang akan kita bayar setiap bulan tue berbaloi atau tidak dengan kemudahan yang disediakan oleh pemaju. Pulak tu, kalau kita rasa yang maintenance fee tue agak murah jika dibandingkan dengan kondo-kondo yang lain, mesti kita rasa seronok giler.

Selalunya antara facilities yang ditawarkan untuk projek apartment atau kondo adalah seperti kolam renang, gym, sauna, playground, taman riadah, tennis court, clubhouse dan kawalan sekuriti. So untuk maintain kesemua kemudahan ini, maka pihak pengurusan akan mengutip maintenance fee daripada penghuni-penghuni rumah dan sebagai penghuni, sure kita akan cuba dapatkan bayaran maintenance fee yang rendah. Jadi apabila pemaju beritahu yang amaun maintenance fee yang perlu kita bayar agak menarik dengan kemudahan yang disediakan, confirm kita akan rasa tergoda untuk membeli unit di situ.

Ini yang terjadi kepada salah seorang pembeli (En. A) di sebuah kondo mewah di Mont Kiara apabila beliau berasa teruja untuk membeli sebuah unit di situ apabila mendapat tau mengenai bayaran maintenance fee yang rendah jika dibandingkan dengan kemudahan yang diberikan. Apabila projek tu siap, beliau membayar maintenance fee setiap bulan seperti yang dijanjikan oleh pemaju sehinggalah saat apabila pengurusan kondo tue dipindah daripada pemaju kepada pihak JMB. Pihak JMB membuat kira-kira dan mendapati bahawa jika dibanding antara jumlah penerimaan maintenance fee setiap bulan dengan jumlah belanja bulanan, memang akan ada defisit yang ketara di mana memang belanja bulanan melebihi penerimaan maintenance fee. Selama ini, pihak pemaju telah memberi subsidi bagi menampung defisit bulanan tersebut dengan duit syarikat pemaju sendiri ( confirm dah dimasuk sekali dengan harga jualan kondo tue).

Akibatnya, pihak JMB terpaksa membuat pilihan samada menaikkan yuran maintenance fee ataupun cuba sedaya upaya menjimatkan perbelanjaan. Jika pilihan kedua diambil, maka selama ini, lampu-lampu di taman yang dipasang sehingga lewat malam akan ditutup awal, kawalan sekuriti yang selama ini dianggap tip-top di mana guard terdiri dari orang Nepal akan ditukar kepada guard-guard yang kurang berkualiti. Jika selama ini, kolam renang dicuci setiap hari, akan hanya dicuci seminggu sekali.

Oleh itu, hati-hati dengan promosi yang diwar-warkan oleh pemaju. Jika tidak, kita akan alami kerugian seperti Encik A di atas. Jangan seronok jika maintenance fee yang kita anggap murah semasa membeli akan terus kekal selama-lamanya.

No comments:

Post a Comment